Waarom ik niet beleg in de FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Google)

Beste belegger

“This time it’s different”, is een van de bekendste satirische slogans van vele ervaren beleggers, om te spotten met beginnende of onwetende beleggers die denken dat het nu “anders zal zijn dan in het verleden” (omdat het op de beurs net wel altijd hetzelfde liedje is: eerst stijgen we, vervolgens crashen we).

Op de beurs is dus gebleken dat het verleden een uitstekende leidraad is voor de toekomst, en iedereen die dit niet gelooft, loopt vroeg of laat tegen de muur.

In de jaren 60 – 70 van de vorige eeuw, waren de “Nifty Fifty” de heetste aandelen van Wall Street. Iedereen moest er hebben.

De Nifty Fifty, waren de toenmalige 50 belangrijkste/grootste bedrijven, die volgens analisten zeer aantrekkelijke vooruitzichten hadden en dus prima buy-en-hold beleggingen zouden zijn.

Enkele jaren later, werd echter al snel duidelijk dat bijna alle Nifty Fifty bedrijven slechter presteerden dan de markt.

Ook zagen meerdere bedrijven hun businesses compleet overbodig worden door innovatie en concurrentie. Denk maar aan Kodak, Polaroid, Emery WorldWide (cargovervoer), Sears, en Citibank, die allemaal de boeken neerlegden.

Zomaar het geluid van de kudde volgen, is dus niet zonder risico.

Wanneer we kijken naar vandaag, dan zijn de lievelingen van Wall Street ongetwijfeld de FAANG-aandelen (Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Google (Alphabet)).

Samen hebben ze een marktwaarde van ~2500 miljard dollar en zijn ze groter dan bepaalde economieën van Europa (bbp Frankrijk: 2465 miljard dollar).

Wat deze techspelers verwezenlijkt hebben de afgelopen jaren, is eigenlijk ongezien binnen het bedrijfsleven. Allemaal konden ze een industrie veroveren dankzij de kracht van innovatie en het internet.

Apple, met zijn 850 miljard dollar marktwaarde, wist zich zelfs te ontplooien tot het grootste bedrijf ooit, en is op weg om het eerste bedrijf te worden met een marktwaarde van 1000 miljard dollar.

In het verleden heb ik kunnen profiteren van een mooie rit op Apple, maar op dit moment ben ik niet belegd in de FAANG, en ben ik ook niet van plan om dit te doen.

Hoe dit komt, is te verklaren door drie dingen:

1). Ik ben veel minder geneigd een bedrijf van 850 miljard te kopen, in de hoop dat het naar 1000 miljard stijgt (potentieel van 17%), dan een bedrijfje te kopen met een marktwaarde van enkele miljoenen, die zich kan ontplooien tot een bedrijf met een marktwaarde van 1 miljard (>900% potentieel).

2). Toen de Nifty Fifty naar voor werd geschoven als goede beleggingen, stonden Apple, Amazon, Facebook, Google en Netflix niet op het lijstje. De meeste van de FAANG bestonden zelfs nog niet! Waarom zouden we dan nu moeten geloven dat binnen 50 jaar, de huidige favorieten van Wall Street de beste beleggingen zouden zijn? De komende jaren zullen er weer honderden nieuwe bedrijven gelanceerd worden, waarvan enkele ongetwijfeld zullen uitgroeien tot de nieuwe lievelingen van Wall Street (hierover zo dadelijk meer).

3). De FAANG hebben al heel wat verwezenlijkt, maar de fundamentele eigenschappen van een paar van deze bedrijven staan op het punt om te verzwakken, in plaats van te verbeteren, terwijl hun waarderingen torenhoog zijn. Wat aandelen in het verleden gedaan hebben, zou een belegger weinig moeten interesseren. Een aandeel wordt gekocht, met oog op de toekomst.

Netflix bijvoorbeeld, wordt beconcurreerd door meerdere streamingdiensten en deze concurrentiestrijd zie ik in de toekomst alleen maar erger worden (kijk maar naar Disney die vanaf 2019 zijn eigen streamingdienst wilt beginnen). Ook is het nog betwijfelbaar of Netflix wel pricing power heeft. Als Netflix zijn prijzen zou verhogen, hoeveel mensen zouden nog klant blijven? Netflix werkt met flinterdunne marges, en dat zal waarschijnlijk niet onmiddellijk verbeteren. Ondertussen noteert het aandeel tegen 86 keer de winst van volgend jaar. Heel wat mooie vooruitzichten zijn al ingeprijsd.

Langs de andere kant van het winst-spectrum, hebben we Apple. Apple is een bedrijf dat vorig jaar iedere week een winst van 878 miljoen dollar, op een omzet van 4,13 miljard dollar wist te halen. Goed voor een netto winstmarge van meer dan 20%.

Dit zijn immens hoge cijfers.

Wat is de kans dat Apple de komende tien jaar, aan dit tempo, geld zal blijven verdienen? Als Apple niet opnieuw met een revolutionair product zoals de iPhone of iPod kan uitpakken, dan lijkt het plafond van de omzet echt wel in zicht. Ook de hoge winstmarges van Apple zijn erg uitzonderlijk, en zie ik in der loop der tijd enkel dalen door hevigere concurrentie en verschuivende interesses van consumenten.

Gaan mensen tijdens de volgende recessie nog steeds interesse hebben in een iPhone van 1.000 dollar? Of beter nog, zal Apple in staat zijn om zijn producten ieder jaar beter en aantrekkelijker te maken zodat mensen er naar uitkijken om snel te upgraden?

Het grootste voordeel aan Apple is dat ze een stevige balans hebben met heel wat cash, maar met veel geld kan je gewoon veel onderzoeksprogramma’s starten en kan je veel investeren, maar of die investeringen ook effectief hun vruchten zullen afwerpen? Is nog maar de vraag. Ook is het afwachten of Apple zijn unieke innovatieve cultuur kan behouden, nu het steeds groter en “karakterlozer” wordt.

Steve Jobs wist met beperkte middelen het grootste bedrijf ter wereld uit de grond te stampen, maar of je met veel geld het grootste bedrijf ter wereld ook groot kan houden, is helemaal niet zeker.

Vaak, hoe groter een bedrijf wordt, hoe meer het belemmerd wordt door bureaucratie en hoe veiliger men wilt spelen. Apple’s cultuur van “think different” kan in gedrang komen.

Wie kijkt naar de cijfers, die ziet trouwens dat Apple’s winstmarges al sinds 2012 aan het dalen zijn. Van 26% netto, naar 21% netto. Ondertussen ging de koers enkel hoger. Hoe lang nog?

U ziet, de FAANG zijn helemaal niet perfect. In tegendeel, ze hebben ook hun kwaaltjes.

De FAANG zou dus niet geprijsd mogen zijn tot “perfectie”. Geen enkel bedrijf is perfect, en geen enkel bedrijf zal aan al de verwachtingen kunnen voldoen. Wanneer Amazon, Facebook, Apple, Google en Netlix eens “slecht” gaan presteren (wat sowieso eens zal gebeuren), dan zullen beleggers die nu nog instappen, hard geraakt worden.

In schril contrast met de besproken FAANG aandelen, heb ik recent dan ook mijn focus gelegd op bedrijven die misschien nog niet veel bewezen hebben, maar die wel zeer mooie vooruitzichten hebben.

Deze bedrijven zijn helemaal nog niet “perfect” gewaardeerd door de markt, en hebben hierdoor een immens potentieel (zelfs wanneer de verwachtingen maar deels worden ingelost).

Bedrijf nummer #1 heeft volgende eigenschappen:

  • Een marktwaarde van 68 miljoen euro.
  • Heeft machines ontwikkeld die het drogen van voedsel enorm snel, zuinig en veilig kunnen laten gebeuren.
  • Dankzij het unieke droogproces worden 99.99% van alle bacteriën gedood, terwijl de voedingsstoffen van het eten bewaard blijven.
  • Hierdoor blijft het eten lang vers, terwijl het ook voedzaam, lekker en 100% natuurlijk is.
  • De machines kunnen ook gebruikt worden bij het produceren van farmaceutische geneesmiddelen.
  • Het bedrijf werkt reeds samen met tientallen voedingsproducenten, die al kleine orders hebben geplaatst voor de machines, maar die in de toekomst nog kunnen uitbreiden.
  • Het bedrijf heeft interesse gekregen van het Amerikaanse leger om rantsoen te gaan ontwikkelen op basis van deze technologie.
  • Recent maakte het bedrijf bekend dat het een patent heeft vastgelegd voor de komende 20 jaar, waardoor de machines nu ook gebruikt kunnen worden in de groeiende cannabis sector. De totale verkopen van cannabis bedroegen in 2016 bijna 7 miljard dollar binnen de USA. Tegen 2021 zou dit oplopen tot 20 miljard dollar.

 

Momenteel draait het bedrijf net break-even, maar binnen enkele jaren zal dit bedrijf enkele tientallen miljoenen winst boeken, en schat ik dat de beurskoers zeker x5 kan gaan.

Bedrijf nummer #2 heeft volgende eigenschappen:

  • Een marktwaarde van 173 miljoen euro.
  • Heeft een spuitbus ontworpen die de vervuilende aerosolspuitbussen helemaal overbodig maakt (ieder jaar worden 15 miljard van zulke spuitbussen verkocht).
  • Kan Procter & Gamble, de grootste producent van consumentengoederen, tot zijn klanten rekenen.
  • Het bedrijf kon een Amerikaanse grote investeerder als partner vinden, waardoor het bedrijf over honderden miljoenen beschikt.
  • Het bedrijf produceert momenteel 80 miljoen spuitbussen per jaar, maar zal binnenkort zijn productie verhogen naar 800 miljoen.
  • Recent wist het bedrijf een innovatieve verpakking te ontwikkelen voor een van ‘s werelds meest gebruikte cosmeticaproducten. Jaarlijks worden er miljoenen eenheden van verkocht.

Ook hier boekt het bedrijf momenteel nog geen winst, maar de investeringen die nu gedaan worden, zouden de komende jaren tot een exponentiële groei van de productie en de winst moet leiden. Beleggers die nu al durven instappen, zitten op een toekomstige goudmijn. Een marktwaarde tussen 500 miljoen à 1 miljard euro binnen 5 jaar, is zeker niet uit te sluiten.

Momenteel schrijft niemand over deze aandelen omdat ze ongekend en onbemind zijn, maar ik heb de moeite genomen om u hierover te informeren. In tegenstelling tot de FAANG, zijn dit namelijk aandelen die wel nog een immens potentieel hebben.

Een individueel rapport omtrent deze twee hete beleggingen kan vanaf vandaag aangekocht worden op de Beurs-Advies website.

In ruil voor een eenmalige betaling van 35 euro kan u het rapport al inkijken.

KLIK HIER om het rapport te downloaden.

Na betaling wordt het rapport automatisch gedownload.

(Abonnees zouden normaal al moeten weten om welke aandelen het gaat, maar kunnen het rapport hier terugvinden indien gewenst).

Met vriendelijke groeten

Dieter Plas

Laat een reactie achter